Anett Zinsmeister

* 1967, lives and works in Berlin, Germany.

Since 2007 she holds a professorship at the Staatliche Akademie der Bildenden Künste in Stuttgart, Germany.

2008: Digital spaces, Galerie [DAM] Digital Art Museum, Berlin, Germany // 2007: System Architektur I, Akademie der Wissenschaften Berlin // System Architektur II, Konzerthaus am Gendarmenmarkt Berlin // 2006: Searching for an ideal urbanity, Akademie Schloss Solitude Stuttgart // ENTRY 2006, Zeche Zollverein
Essen
http://www.annett-zinsmeister.de

outside_in / virtual interior
Installation, 2007/2009



Die Berliner Künstlerin Annett Zinsmeister greift ein in urbane Strukturen / codes und schreibt diese um, indem sie städtische Räume in Elemente, Zeichen, Bilder zerlegt und anderen Orts neu zusammen baut: So entstehen virtuelle Räume, die sich den Kategorien von Außen und Innen, von öffentlich und privat entziehen. Mit outside_in disloziert Zinsmeister Fassadenelemente von Plattenbauten in neue räumliche Kontexte. Fassaden sind Raum - und Sichtgrenzen und prägende Gestaltungselemente des Urbanen. Mit der Moderne verlor die Fassade ihre Bedeutung als eigenständiges künstlerisches Bauelement und wurde zum gleichwertigen oder untergeordneten Teil eines funktionalen Ganzen. Plattenbauten sind nicht nur das Produkt einer auf Effizienz ausgerichteten Massenarchitektur, sondern ein kulturelles Phänomen, das die Überlagerung von sozialutopischen Visionen und politisch repressiven
Realitäten verräumlicht. In ihrer endlosen Wiederholung wird das Kalkül der Effizienz evident. Die eingestülpten bisweilen dystopischen Räumen Zinsmeisters erzeugen Irritationen auf vielfältige Weise und laden ein zu einer Gradwanderung zwischen einer anziehenden Ästhetik des Minimalen und der abschreckenden Monotonie des Seriellen.

The Berlin artist Annett Zinsmeister intervenes in urban structures / codes and rewrites them, by disassembling urban spaces into elements, signs, and pictures and reassembling those parts at another location: she thereby creates virtual spaces, which elude categories of inside or outside, public or private. With outside_in, Zinsmeister dislocates facade elements of Plattenbauten, the infamous 1960s concrete tower-blocks that shaped the face of the GDR,
and re-places them in new spatial contexts. Facades limit space and sight and are a defining element of urbanity. With Modernity, the facade lost its relevance as an independent artistic design element and became an equal or subordinate part of a greater functional whole. Plattenbauten are not only the product of an architecture for the masses aiming at efficiency, but a cultural phenomenon that spatializes the overlapping of social-utopian visions with a reality of repression. In its endless repetition, the calculations of efficiency become evident.
Zinsmeister’s invaginated, at times dystopian spaces irritate in many ways and are an invitation to perform the balancing act between an appealing aesthetics of the minimal and the daunting monotony of the serial.