Gordan Savicic

* 1980 in Vienna, Austria, lives and works in Rotterdam, Netherlands and Vienna, Austria.

2009: Constraint City, Arco09 Electronica, Madrid, Spain / ToyGenoSonic, Aros Kunsthal, Aarhus, Danmark // 2008: Dada Machinima, PlanetART, Amsterdam, Netherlands / Ars Electronica, Cyberarts OK Centrum, Linz, Austria // 2006: BioPong, Museum für Kommunikation, Frankfurt, Germany

http://pain.yugo.at

Constraint City - the pain of everyday life
Homebrew Electronics, Straps, Nintendo DS, 2007



Das urbane System des 21.Jahrhunderts ist von einer unsichtbaren Architektur überlagert, einer Landschaft komponiert von elektromagnetischen Wellen, welche um sich greifend, Menschen, Fahrzeuge sowie Gebäude durchdringt und in Resonanz versetzt. Diese elektromagnetische Umgebung ist die Ausgangslage sowie das Material für das Projekt “the pain of everyday life”. Denn je nach Verschlüsselung und Signalstärke von gesperrten WLANFunknetzwerken verengt sich eine am Brustkorb befestigte Korsage. Was den Flaneur des 19. Jahrhunderts noch in Begeisterung versetzen konnte, stimmt diesen im Projekt "the pain of everyday life" im Taumel durch die zeitgenössischen „Arcades sans fil“eher schmerzlich. Denn je nach Verschlüsselung und Dichte eines Signals verengt sich die Korsage. Somit wird in der Arbeit auch der Körper als „Kontingenzbewältiger, Realitätsanker und Garant des Konkreten“ thematisiert.

“The pain of everyday life” is a critical performance addressing public and private space and their paradigm shift in the realms of everyday constraints, therefore the relation of abstract information layers to our everyday life. A chest strap with high torque servo motors and a wifienabled gaming console (Nintendo DS lite) are worn as fetish object. Thus, when approaching an enclosed encrypted wireless network, the strap reacts immediately. The higher the wireless signal strength, the tighter the jacket becomes. This technique, also called Inverse War-Driving, challenges the much overhyped discourse about locative and wearable media. The technical necessity of wearing the jacket on the naked chest adds some unexpected dimensions of gender. The object itself presents a new genre, a mixture of a fashion apparatus, technical
gadgetry, low-tech DIY object, sex toy and a sarcastic wearable media device, all threaded by their relation to the architecture of cities and networks and politics of everyday life.