Ken Lum

* 1956 in Vancouver, Canada.

He still resides in Vancouver and is one of Canada’s leading international artists. Comprised of multiple forms, Lum’s art is centrally concerned with issues of identity as it traverses the discourses of urban image production. More recently, he has concentrated on large public art commissions. He exhibited in Documenta XI and numerous biennales. Lum is an active writer who has published in many leading art journals and magazines. From 1999 to 2001, Lum wrote an online journal for London Art. Later he co-founded the Yishu Journal
of Contemporary Chinese Art in 2000 and edited it until 2004. In 2005, Lum co-curated “Shanghai Modern 1919-1945”, an exhibition about the city’s art and culture during the republican era. Also in 2005, Lum cocurated the 7th Sharjah Biennial in the United Arab Emirates, the largest art biennial in the Middle East.

Pi
Media installation, Westpassage Karlsplatz, 2006



Im unterirdischen Fußgängerdurchgang unter dem Karlsplatz in Wien spiegeln sich die PassantInnen in den einzelnen Paneelen. Während sie die jeweils aktuelle Zahlenwerte auf dem digitalen Zählwerk lesen, werden sie als Lesende mit der Zahl performativ verschränkt. In seinem Werk „Pi“ für die Westpassage Karlsplatz bezeichnet Ken Lum seine Kombination von Text mit statistischem Zahlenmaterial als „Factoid“. Factoids können sowohl zählbare Tatsachen als auch trivialisierte Informationen sein, die in Zahlen übersetzt werden. Dabei handelt es sich meist um präzise erhobene und komplexe Datensätze, wobei die Differenz von lokalen und globalen Bezügen ins Spiel gebracht wird. Das Factoid „Verzehrte Schnitzel in Wien seit 1. Jänner“ bringt nicht nur die ironische Seite der Statistik ins Spiel, sondern bildet auch einen Anschluss an die von der Arbeiterkammer Wien geförderte Plakatserie für eine fiktive Fast-Food-Kette, „Schnitzel Company“, mit der Ken Lum schon 2004 im Wiener Stadtraum präsent war. Der durch den Umgang mit Massenmedien geformten Minimalismus und die in Werbung erfahrene Konzeptkunst ermöglicht es Lum, komplexe soziopolitische Zusammenhänge wirksam im öffentlichen Raum zu formulieren.

In the subterranean passage below Karlsplatz in Vienna, passersby can see their reflections in the panels. While they read the current numerical values on the digital counter, they, as readers, are performatively linked with the number. In his project “Pi” for the West Passage of Karlsplatz, Ken Lum refers to his combination of text and static numerical material as a “Factoid.” Factoids can be countable facts as well as trivialized information translated into numbers. In most cases, factoids are accurately collected and complex data sets, in which the difference between local and global references is put in play. The factoid “Consumed Schnitzel in Vienna since January 1st” points not only to the ironic side of this statistic, but is also a follow-up to the poster series sponsored by the chamber of workers for the “Schnitzel Company,” a fake fast food chain which appeared with Ken Lum in Vienna’s city space in 2004. A minimalism formed through interaction with mass media and a concept art instructed by advertisement makes it possible for Lum to address and depict complex subjects within the public space in a sociopolitically effective way.

3D Skizze, Video: Courtesy Galerie Grita Insam Wien
Installation: Kunst im öffentlichen Raum Wien, verwaltet von den Wiener Linien
Text: Karl Bruckschwaiger, Auszug aus KEN LU M: Pi, Kunst im öffentlichen Raum Wien
Foto: Jörg Auzinger