Adrian Lohmüller

* 1977 in Gengenbach, Germany.

2009: Out of Wedding, Uferhallen, Berlin, Germany // 2008: the-way-things-are, Art in General, New York, USA // Tachometer, Kunstverein Tiergarten, Berlin, Germany // 2007: Fresh Trips, Kunstraum Innsbruck, Austria // Urbane Experimentalklempnerei, (solo) Ballhaus Ost, Berlin, Germany

http://www.adrianlohmueller.com

Epidemie der Trägheit
Audio recordings, 2009



“Gähnen ist ein überraschend mächtiger Vorgang. Nur weil sie das word ‘Gähnen’ gelesen haben wird ein Grossteil von Ihnen wahrscheinlich in den nächsten Minuten gähnen.”[1] Mit dem Karlsplatz als Epizentrum begibt sich dieses Projekt auf eine Mission unterbewusster Ansteckung. Aus der Lautsprechanlage der U-Bahn-Station ertönt aufgezeichnetes Gähnen um eine leichte Abänderung der Grundstimmung zu bewirken. Reklame, ob in Form von
Plakatwänden, Fernsehwerbung, oder Aufklebern am Pissoir beläuft sich irgendwann auf die Verbreitung von Botschaften durch Mundpropaganda. Kein anderer Katalysator ist effektiver als das Individuum welches als Wirt der Information zum ambitionierten Übermittler wird. Die Onomatopöie des Gähnens, ohne jeden Inhalt dient keinem bestimmten Zweck ausser möglicherweise der Andeutung einer weitläufigen Lethargie die durch die Kommunikationskanäle unseres Systems zu schleichen scheint. Gleichwohl, einmal infiziert können wir uns nicht dagegen wehren unserem emotionalen Zustand Ausdruck zu verleihen und ihn dadurch automatisch auf andere zu übertragen. Das Bindegewebe des Informationsaustauschs entblösst sich als Mittel zum eigenen Zweck. Das utopische Ziel dieser Intervention könnte nur eine Epidemie der Trägheit sein.

“Yawning is a surprisingly powerful act. Just because you read the word ‘yawning’ … a good number of you will probably yawn within the next few minutes.”[1] Using the central junction of the Karlsplatz as its epicenter this project embarks on a mission of subliminal contagion. Through the subway station’s sound system, recorded yawns emanate the space to cause a slight change of the prevailing mood. Advertisement, be it in the form of billboards, TV commercials or stickers on a urinal, eventually boils down to the transference
and propagation of messages by word-of-mouth. No other catalyst to information is more effective than an individual who, as its host, is inclined to infect others. The onomatopoeia of yawning, stripped of any meaning leads to no definite purpose besides perhaps the suggestion of a great lethargy that seems to be creeping through the communicative channels of our system. Nonetheless, once infected we cannot help but announcing our emotional condition and thereby transmitting it to those around us. The connective tissue of information exchange is exposed as a means to it’s own end. The utopian aim of this exercise could only be an epidemic of inertia.

[1] Malcom Gladwell (2000), THE TIPPING POINT, How little things can make a big difference Great Britain, Abacus 2nd reprint (2008), pp.10-11