Roch Forowicz

* 1978 in Warsaw, Poland.

In 2005, he graduated from the Academy of Fine Arts in Warsaw, the Multimedia workroom, and received his masters degree. In 2007, he started working as an assistant professor of the Multimedia workroom at the Academy of Fine Arts in Warsaw. In 2007 he set up “Upgrade!Warsaw”. In the same year he participated at the Centre for Contemporary Art – Ujazdowski Castle, Warsaw, CONCRETE LEGACY FROM CORBUSIER TO THE HOMEBOYS with “Invigilate” and “Looking out of the Window”, at Turbulence with “Interception”, at Rhizome with “Interception”, and at neural.it with “Interception”; in 2008, he presented Interception at the Studio Gallery in Warsaw. Selected exhibitions: 2004 e w n s Visual Arts Festival, Invigilate – video, 2005 Rhizome, Invigilate, Turbulence, Invigilate, 2006 FILE Rio Symposium, Invigilate, Turbulence, Environment, FILE Sao Paulo, Environment, Turbulence, Looking out of the Window, 2007 Centre for Contemporary Art – Ujazdowski Castle, Warsaw, CONCRETE LEGACY FROM CORBUSIER TO THE HOMEBOYS, Invigilate, Looking out of the Window, Turbulence, Interception, Rhizome, Interception, neural.it, Interception, 2008 Studio Gallery, Warsaw, Interception.

http://www.environment.pl

Interception
Performance



Interception, das Abhören, wurde als Performance und reiner „Urban Hacktivism“ durch Roch Forowicz in Polen durchgeführt. Forowicz ist Künstler aus Warschau und spezialisiert auf Experimente mit Videotechnik, die sich mit Überwachung und der Verletzung der Privatsphäre auseinandersetzen. In seinem letzten Projekt geht er bis an seine Grenzen indem er eine Überwachungskamera manuell entfernt und in einer U-Bahnstation re-installiert um ihre Bilder auf die Wand zu projizieren. Seine Idee ist es PassantInnen deren eigenen Bilder zu zeigen, wie sie von der Überwachungssoftware aufgezeichnet werden. Das Konzept ist sicherlich radikal – eine Kamera zu stehlen um sie illegal und öffentlich zu verwenden und dies auch noch ungefiltert online zu dokumentieren. Auch wenn es sensationslüstern wirken mag, derartige Aktionen spielen eine wichtige Rolle um die vorherrschende Symbolsprache zu definieren. Indem er sich sozusagen in die „Urban Warfare“ einmischt, erhascht der Künstler eine Chance die Infrastruktur der Straße zu modifizieren, zu verändern, oder ihre Funktionalitäten sogar umzukehren – und sei es nur für ein paar Stunden. Diese Chance ist ein signifikanter – sozialer – Teil des Projekts Forowicz’. Erst dadurch werden die Dichotomien innerhalb der grundlegenden Regeln der Gesellschaft evident. Es ist hier wo die „Legalität“ der Überwachung, wie sie durch das Establishment erzwungen wird, mit der „Illegalität“ kreativer BürgerInnen, die ihr Privatleben zurückfordern, kollidiert.

Interception is a performance of pure “urban hacktivism” held in Poland by Roch Forowicz, an artist from Warsaw focused predominantly on experimentations involving video technologies and dealing with surveillance and violation of privacy. In his latest project, Forowicz pushes his boundaries by physically removing a camera used for video surveillance and reinstalling it in an underground station in order to project the output on a wall. Thus, his idea is to publicly show to the passersby their own images tracked by movement tracking software. Surely an extreme concept – stealing a device to use it illegally and publicly, and providing unfiltered documentation of the event online. Even though it might seem sensationalist, such actions can play an important part in defining people’s imagery. By getting directly involved with “urban warfare” the artist has the chance to modify the street furniture and change or invert its functionalities, even if just for a couple of hours, thus creating a strong communicative impact in the people who come across the event. This chance represents the very significant social part of Forowicz’ project – it is on this ground that the dichotomies within the rules of society become more evident. It is here where the “legality” of surveillance imposed by the establishment clashes with the “illegality” of creative citizens claiming back their private lives.

http://www.environment.pl/interception